Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
8.2.2017

TrendiWell ulkoisti varastotoiminnot Postille toimitusten varmuuden takaamiseksi.

Suomalaisyritykset ovat toistaiseksi ulkoistaneet varastotoimintojaan ja toimitusketjujaan varsin maltillisesti muihin eurooppalaisiin kilpailijoihin verrattuna. Vain 13 prosenttia yrityksistä on ulkoistanut varastonsa, kun yleisesti Euroopassa määrä vaihtelee maittain 20-60 prosentin välillä.

icon-quote.pngSuomessakin on huomattu ulkoistetun varaston hyödyt. Asiakas saa tarvitsemansa palvelun, mutta ilman varastotiloihin ja järjestelmiin sitoutunutta pääomaa. Yritykset haluavat muuttaa logistiikassa kiinteitä kuluja muuttuviksi kuluiksi. Bonuksena saa joustavuutta, sanoo Postin verkkokaupan asiantuntija Kari Nykänen.

Erityisesti kasvunvaraa ja kehitettävää olisi suomalaisissa verkkokaupoissa. Postin tutkimuksen mukaan vain kolme prosenttia on ulkoistanut kaiken tai lähes kaiken varastotoiminnan. 

Nykäsen mielestä ulkoistus tulee ajankohtaiseksi yleensä siinä vaiheessa, kun yritys alkaa kasvattaa myyntiään.

Ilmansuodattimia maahantuovan ja myyvän TrendiWellin toimitusjohtaja Juha Rausio allekirjoittaa Nykäsen näkemyksen. Hänen mukaansa varaston ulkoistaminen on nimenomaan helpottanut yrityksen kasvua.

icon-quote.pngOlemme voineet keskittyä ydinliiketoimintaamme, Rausio vahvistaa.

 Joustavuus tärkein hyöty

TrendiWell joutui tekemään valinnan varastoratkaisusta kymmenen vuotta sitten. Yhtiön liiketoiminnan kasvu edellytti joko oman varaston rakentamista tai varastopalveluiden ulkoistamista. Yritys päätti ulkoistaa varaston Postille. 

Toimitusjohtajan mukaan TrendiWellillä oli jo valmiiksi rahtisopimus Postin kanssa, joten se oli luonteva kumppani.

icon-quote.pngPostin avulla voimme varmistaa hyvän laatutason suoraan asiakkaille. Pystymme lupaamaan toimitusten varmuuden ja virheettömyyden, Rausio kertoo.

TrendiWellin asiakkaina ovat isot yritykset ja yksittäiset kiinteistöt. Kysyntä on sesonkiluonteista. Ulkoistuksen ansiosta TrendiWellin ei tarvitse palkata kiireapulaisia tai maksaa tyhjästä varastointitilasta. 

Nykänen kertoo, että joustavuus on yksi selkein hyöty varaston ulkoistuksessa.

icon-quote.pngKun henkilöstön resursointi ei ole yrityksen vastuulla, ei tarvitse miettiä sairaustapauksia tai lomia. Meidän varastossa on aina joku hoitamassa tehtäviä, Nykänen sanoo. 

Varastot täynnä palvelua

Logistiikkakeskukset ovat nykyisin palvelukeskuksia. Niissä uudelleen pakataan, esiasennetaan komponentteja, huolletaan, korjataan ja vaikkapa höyrytetään tuotteita. Varastoinnin peruspalvelut voidaan tarjota kaikissa varastoissa, mutta tiettyihin niistä on keskitetty erikoisosaamista. 

Postin Vantaan logistiikkakeskuksen yhteydessä on Suomen ensimmäinen verkkokauppalogistiikkaan erikoistunut palvelukeskus. Siellä robottiavusteinen, automatisoitu hybridivarasto yhdistettynä suoralla linjalla logistiikkakeskukseen mahdollistaa jopa saman päivän verkkokauppatoimitukset.

icon-quote.pngVarastoautomaation, varastonhallintajärjestelmän sekä toiminnanohjausjärjestelmien hankkiminen yrityksen omaan käyttöön on pitkäaikainen investointi, jota on vaikea sopeuttaa markkinan muutoksiin. Me pystymme tarjoamaan asiakkaillemme automaation hyödyt ilman investointiin liittyviä riskejä, Nykänen kertoo.

Lahden alueen varasto on puolestaan erikoistunut vaatteiden ja kenkien käsittelyyn. Kaukoidästä saapuneista vaatteista saadaan otsonoinnilla hajut pois, vaatteita höyrytetään, korjausommellaan tai vaikkapa pussitetaan.

icon-quote.pngYrityksen kanssa voidaan aina sopia erityistarpeista. Eri toimialoille löytyy kokemuksemme kautta rakennettuja ratkaisuja. Varastomme ovat täynnä palvelua, ne ovat palvelukeskuksia, Nykänen sanoo.

 

 

Varastot täynnä palvelua

  Lue lisää aiheesta
 

Aiheet: Asiakascase, Logistiikka

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!