Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
STARK

Toimiva logistiikka asiakaslupauksen keskiössä

Stark palvelee sekä kuluttajia että yritysasiakkaita kautta Suomen 27 myymälän ja 24 tuntia vuorokaudessa toimivan verkkokaupan kautta.

Rakennustarvikeketju Stark halusi tehostaa logistiikkatoimintojaan, keskittyä ydintoimintaansa ja vahvistaa palvelutasoaan. Ratkaisuna Stark-ketjun Lahden keskusvarasto ja varastopalvelujen tuotanto siirtyivät Postille Orimattilan Pennalan varastokeskukseen vuoden 2017 lopulla.

”Yhdistämällä logistiikkaosaamisemme Postin kanssa vahvistamme palvelutasoamme entisestään ketjutoiminnassa ja luomme edellytykset monikanavaisen kaupan kehittämiseen. Lisäksi saamme joustoa resurssien ja sesonkivaihteluiden hallintaan”, sanoo Harri Päiväniemi, DT Finland Stark-ketjun toimitusjohtaja.

Toimiva logistiikka asiakaslupauksen keskiössä

Stark palvelee sekä kuluttajia että yritysasiakkaita kautta Suomen 27 myymälän ja 24 tuntia vuorokaudessa toimivan verkkokaupan kautta.

DT Finlandin osto- ja logistiikkajohtaja Kari Wahlman taustoittaa Postin valintaa logistiikan ja varastopalvelujen toteuttajaksi: ”Toimiva logistiikka on asiakaslupauksemme keskiössä. Tarvitsemme luotettavan yhteistyökumppanin, joka pystyy tarjoamaan meille kokonaisvaltaisen ratkaisun. Sujuvan yhteistyön avulla voimme Starkissa keskittyä ydinliiketoimintaamme ja asiakaspalveluun.”  

Nykyiseen mittakaavaansa Stark kasvoi, kun DT Finland yhdisti Starkki- ja Puukeskus-ketjut vuonna 2014. Yhtiö on osa pohjoismaista Stark Groupia.

Muuttajina tuotteet, kokemus ja osaaminen

Tuotteiden ja materiaalien lisäksi Postin sisälogistiikkaan erikoistuneeseen Flexo Palvelut –tytäryhtiöön toivotettiin lämpimästi tervetulleiksi 24 Starkin logistiikan osaajaa vanhoina työntekijöinä.

Flexon toimitusjohtaja Tommi Törmälä on tyytyväinen lopputulokseen. ”Meille siirtyi kaupan myötä huomattava määrä kokemusta ja osaamista. Tarjoamme henkilöstölle monipuolisesti heidän osaamisensa mukaista työtä. Stark-yhteistyö tukee Flexon kasvua ja visiotamme olla sisälogistiikan monipuolisin kumppani ja houkuttelevin työnantaja.”

Jämptisti aikataulussa

Keskusvaraston tuotteiden toimituskatkot minimoitiin tankkaamalla tuotteita ennakoivasti Starkin myymälöihin. Osa kriittisimmistä tuotteista siirrettiin tilapäisesti suoratoimitusmalliin. Aikataulu oli tiukka, mutta neljän viikon aikana Postin kuljetus onnistui siirtämään kaikki sovitut 150 muuttokuormaa. Muutto toteutui suunnitellussa aikataulussa ja kustannusennuste alitettiin.

”Ensimmäisestä päivästä alkaen varasto on toiminut palvelulupauksen mukaisesti. Starkin myynti ei häiriintynyt missään vaiheessa”, sanoo Postin asiakkuusjohtaja Jukka Pyykkö.

Laatu edellä muutosprojektiin

Mittavan logistiikkaprojektin onnistumisen ehtoja olivat molempien osapuolten mukaan muuton huolellinen suunnittelu ja toteutus sekä toimitusvarmuuden säilyttäminen. Keskusvaraston ja tuotannon siirto tapahtuivat laatu edellä, pohjautuen Postin oppeihin vastaavanlaisista hankkeista.

Yhteisen prosessin optimointi on jatkuvaa työtä sekä henkilöstön että tekniikan yhteispelin kannalta, kuten Kari Wahlman toteaa:

”Starkin myymälätoimitusten tehostaminen ja kehittäminen yhdessä Postin kanssa jatkuu. Parhaillaan optimoidaan lähetysten pakkaus- ja kuljetustehokkuutta esimerkiksi siirtymällä lavojen sijaan rullakkokuljetuksiin.”

Postin projektipäällikkö Päivi Martikainen kiteyttää onnistuneen projektin:

”Toteutuksen punainen lanka on laatu. On selvää, että huono laatu aiheuttaa enemmän kuluja kuin hyvä.”

 Tutustu Starkin palveluihin tästä.

 

Tutustu Postin logistiikkaratkaisuihin tästä!

 

Aiheet: Asiakascase, Logistiikka

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!