Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
8.3.2017

Tiedätkö, että muotilogistiikan ammattilaiset käsittelevät Postin palvelukeskuksissa tekstiilejä, asusteita ja vaatteita huipputason työvälineitä käyttäen?

Asiakkaita ovat verkkokaupat, vaatemyymälät, kauppaketjut, tavaratalot ja muut muodin alalla toimivat.

Muotivaatteet näyttävät harvoin muodikkailta meille saapuessaan 

Vaatteet ovat usein tiukasti pakattuina, eivätkä ole sellaisenaan myynti- tai käyttökunnossa. Takeille, housuille, hameille, puseroille, paidoille sekä muille vaatteille tehdään erilaisia viimeistelykäsittelyjä. Kun tuote puretaan laatikoista, se tarkistetaan ja nostetaan ripustimelle.

− On kangas- ja ompeluvirheitä tai tahroja. Tikkaus voi olla katki, ommeltu vinoon tai ne voivat olla kiinni esimerkiksi helman kiristysnyöreissä. Ompeleita saattaa puuttua ja napit tai nepparit ovat irtoamaisillaan. Kankaat eivät aina ole tasalaatuisia ja värit voivat erota toisistaan tai niissä on laikkuja, tummentumia ja vaalentumia, Postin muotilogistiikan palvelupäällikkö Jaakko Viitala listaa.

Tahrat syntyvät hänen mukaan yleisimmin väriä päästävistä vaatteista tai toimittajan ompelukoneista vuotaneista öljyistä. Pinttyneiden tahrojen poisto onnistuu kuitenkin tahranpoistopisteellä paineilman ja tahranpoistoaineiden avulla. Pienet, esimerkiksi ylimääräisten langanpäiden poistamiset ja muut tuotteen ulkonäköä parantavat toimet ovat osa palvelua.

Vaateviimeistelyn laaduntarkastus vähentää laadullisista syistä tehtäviä tuotepalautuksia erityisesti verkkokaupassa. Palautuvat tuotteet saadaan helposti ja nopeasti takaisin myyntisaldoille eikä hävikkiä pääse syntymään.

Kattava valikoima erilaisia käsittelyjä

Muotilogistiikan palvelukeskuksessa vaatteet ripustetaan henkareille ja siirretään Postin riippujärjestelmään. Henkareita on laaja valikoima erityyppisille tuotteille. Asiakas voi halutessaan toimittaa myös omalla logollaan varustetut henkarit Postiin.

Keskuksessa on kaksi höyrytunnelia, joita voidaan säätää materiaalien mukaan. Tuotteissa olevat rypyt ja pakkaustaitteet siliävät helposti ja tuote saadaan näyttämään laadukkaalta.

− Höyrytys vähentää kauppojen esillepanotehtäviä, sillä tuote on myymälään saapuessaan valmiiksi myyntikunnossa. Höyrynukkekäsittelymme sopii vaikeasti siliäville tuotteille kuten pellavalle. Perinteisesti käsin silitämme prässit housuihin ja puvuntakkien kaulusten käänteet.

muotilogistiikka-0537.png


Asiakaskohtaiset räätälöinnit ovat arkipäivää


Postin muotilogistiikan asiakas voi valita upeasta repertuaarista useita palveluja, kuten tuotteille tehtävät tuote- ja EAN-tarrat sekä uusien riippulappujen kiinnittäminen. Virheelliset tuotemerkinnät voidaan korjata tai vaihtaa uusiin. Tuotteisiin voidaan kiinnittää myös hälyttimiä.

Muita palveluja ovat mm. vaatteiden mittamuutokset, auenneiden saumojen korjaus, vetoketjujen, nappien ja neppareiden vaihto sekä teippausten uusiminen. Erityisesti verkkokaupalle tarjotaan myös tuotteiden 2D- ja 3D-kuvauksia. Viimeistelytoimenpiteiden jälkeen vaatteet suojataan koneellisesti, ne pussitetaan kierrätettäviin suojapusseihin.

− Työvaatteissa voimme kiinnittää mihin tahansa vaatteeseen esimerkiksi henkilökorttitaskun ja muut yrityksen tunnisteet.

Myös muut tekstit, merkit, kuvat ja logot painetaan tai brodeerataan suoraan tekstiileihin asiakkaan toivomusten mukaisesti.

muotilogistiikka-0525.png

Otsonointikäsittely raikastaa

Kauko-Idästä saapuvissa merikonteissa voi toisinaan olla ummehtunutta tai tunkkaista hajua. Tuotteet ovat saattaneet altistua kosteudelle ja ovat riskialttiita homehtumiselle.

- Otsonointikäsittely poistaa epämiellyttävät hajut, neutraloi kemikaalikaasuja ja vähentää bakteereja, viruksia sekä homeitiöitä.

Tuotteet myyntiin seuraavaksi päiväksi

Viimeistelykäsittelyjen lisäksi Postin oma yön yli -kuljetusverkosto hoitaa verkko- ja kivijalkakaupan toimitukset aikataulutetusti kaikkialle Suomeen, usein jo seuraavaksi päiväksi. Tiloissa sijaitsevat tullivarastot avaavat mahdollisuudet myös Venäjän toimituksille.

Postin uusin innovaatio on kustannustehokas riippukuljetus. Henkareissa olevat vaatteet saadaan ketterästi, huoliteltuina ja rypyttöminä palvelukeskuksesta autoon ja autosta nopeasti suoraan myymälään. Kaikki turhat välivaiheet on karsittu pois, yhteinen tavoite on saada tuotteet nopeasti myydyiksi.

- Meille on kunnia-asia, että asiakkaillamme tai heidän asiakkaillaan ovat oikeat tuotteet oikeaan aikaan ja moitteettomassa kunnossa. Tervetuloa Postin asiakkaaksi!

muotilogistiikka-1928.png

Pyydä lisätietoja tai tarjous

 
Toimiva logistiikka edistää tuotteittesi menekkiä ja jakelun tehokkuutta. Posti kuuluu eurooppalaiseen Fashionet-verkostoon, jossa ovat mukana neljäntoista maan johtavat alan yritykset. Lue lisää
 

Aiheet: Muu julkaisu, Logistiikka

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!