Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
wulff_toimisto_yleiskuva_Kuvat Wulff-Yhtiöt Oyj

Asiakkaat vaativat pientä hiilijalanjälkeä

Logistiikka muodostaa merkittävän osan yritysten hiilijalanjäljestä. Wulffille oli tärkeää, että logistiikan toteuttaja Posti tarjoaa asiakkailleen sataprosent-
tisesti hiilineutraalit kuljetukset.

Vuonna 1890 helsinkiläinen nuorimies Thomas Wulff avasi pienen paperikaupan Fredrikinkadulle Helsinkiin. Siitä alkoi kotimainen menestystarina, jonka myötä yritys on kasvanut Pohjoismaiden johtavaksi toimisto- ja työpaikkatuotteiden toimittajaksi.

Wulff tarjoaa tuotteet ja palvelut, jotka tekevät työpaikan

Matkan varrella monia asioita on tehty oikein ja päätökset ovat osuneet kohdilleen. Mitkä ovat Wulffin menestyksen kulmakivet, hankinta- ja logistiikkajohtaja Ari Hagström?

”Suomalaiset yritykset ovat valinneet Wulffin kumppanikseen, koska kehitämme toimintaa yhdessä asiakkaittemme kanssa. Meillä ihmiset palvelevat ihmisiä. Olemme monikanavainen, monipuolisesti palveleva yritys. Rakennamme jatkuvasti uusia erilaisia palvelukonsepteja, jotka ratkaisevat asiakkaidemme tarpeita”, kiteyttää Hagström.

Alun perin paperi- ja askartelutarvikkeistaan tunnettu Wulff tarjoaa tänä päivänä alansa laajimman kattauksen tuotteita ja palveluja, joilla tehdään työpaikka. Näihin kuuluvat esimerkiksi kahviotarvikkeet, kiinteistö- ja siivoushuollon tuotteet, toimisto- ja it-tarvikkeet, ergonomia, ensiapu sekä työmaatuotteet ja messupalvelut.

”Hyvä esimerkki kehittämistämme palveluista on MiniBariksi kutsuttu hyllytyspalvelumme, jonka toteutamme yhteistyössä Postin kanssa. Asennamme asiakkaan tiloihin hyllystön, jonka tuotesaldojen lukemisesta ja hyllyjen täyttämisestä vastaa Posti. Näin varmistamme, että asiakasyrityksessä on aina esimerkiksi kyniä, paperia kopiokoneen vieressä, kahvia ja maitoa kahviossa tai pehmopapereita siivouskaapissa. Tämän palvelun aloitimme ensimmäisenä Suomessa.”

Logistiikkaa kustannustehokkaana yhteistyönä

Jo yli kymmenen vuotta sitten Wulffilla tehtiin volyymien kasvaessa päätös ulkoistaa logistiikka taholle, joka on siihen erikoistunut.

”Logistiikka on tärkeä osa kaikkea, ja ei varsinaisesti meidän liiketoimintaamme. Ulkoistimme logistiikkatoimintomme Postille, sillä uskoimme, että kuljetuksista ja varastoinnista elävä yritys voi parhaiten kehittää logistiikkaamme. Se on osoittautunut oikeaksi ratkaisuksi”, Hagström toteaa. Suoritepainotteisuus on tuonut joustavuutta. Wulff voi mukautua liikevaihdon muutoksiin huomattavasti tehokkaammin perustuen muuttuviin kustannuksiin.

”Alan isoimpana toimijana Posti on kilpailukykyinen, ja siinäkin suhteessa valinta oli helppo. Voimme kehittää omia yrityspalvelujamme, kun Posti toteuttaa sekä kuljetukset että varastoinnin. Käymme asioita Postin kanssa läpi kuukausipalavereissamme ja mietimme yhdessä kehitysideoita. Samalla katsomme laaturaportit ja käsittelemme mahdolliset reklamaatiot. Haastamme toisiamme puolin ja toisin ja asetamme tavoitteita, joita seurataan.”

Hagström muistuttaa myös, että toimialakohtainen logistiikkaosaaminen ei hävinnyt, koska Wulffin logistiikkahenkilöstö siirtyi ulkoistuksen tärkeänä osana Postin palvelukseen.

Asiakkaat vaativat pientä hiilijalanjälkeä

Wulffin toimialalla ympäristötietoisuus on noussut kohinalla. ”On hienoa, että myös asiakasyrityksemme vaativat ympäristöystävällisyyden ja kestävän kehityksen huomioimista palveluissamme. Tavoitteemme on tehdä maailmasta parempi paikka, työpaikka kerrallaan”, Hagström sanoo. Siksi Wulff on sitoutunut kestävään kehitykseen ja saavuttanut sekä ISO 9001 laatu- että ISO 14001 -ympäristösertifikaatit ensimmäisenä alallaan.

Logistiikka muodostaa merkittävän osan yritysten hiilijalanjäljestä. Wulffille oli tärkeää, että logistiikan toteuttaja Posti tarjoaa asiakkailleen sataprosenttisesti hiilineutraalit kuljetukset.

Ei enää turhaa tavaransiirtelyä

Entä miltä näyttää Wulffin lähitulevaisuus, mullistaako digitaalisuus toimialaa?  ”Digitaalisuus on tuonut suuria muutoksia. Verkkokauppa kasvaa. Teemme rajapintaliittymiä asiakasyritystemme tilausjärjestelmiin, ja samat järjestelmät keskustelevat myös Postin logistiikkajärjestelmien kanssa. Kun järjestelmä huomaa, että toimitukseen voisi lisätä myös muuta samaan osoitteeseen menevää, on se kustannustehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää. Tavaraa ei tarvitse siirtää turhaan. Uusia sähköisiä palveluita tulee koko ajan lisää. Esimerkiksi kerrostaloissa ja työpaikoilla yleistyvät Smartpost-pakettiautomaatit ovat meillekin kiinnostava lisä toimitusketjuihin.”

Verkkokauppa ja työelämän trendit hallussa

Wulffilla on omat palvelumyymälänsä Helsingissä, Turussa ja Lahdessa. Konserni työllistää Suomessa lähes 130 ammattilaista, joista suurin osa on suorassa yhteydessä asiakaskuntaan. Suomen lisäksi Wulff toimii Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Sopimusasiakkaita palvelee verkossa WulffNet-tilausjärjestelmä ja kaikille avoin verkkokauppa wulffinkulma.fi.

Pienestä paperikaupasta on kehittynyt dynaaminen pörssiyritys Wulff, jonka tulevaisuus näyttää valoisalta: ”Tärkeintä on, että pystymme uudistumaan. Tämän päivän trendejä työelämässä ovat esimerkiksi hyvinvointi ja terveys, ergonomia, ympäristötietoisuus, liikkuva toimisto ja etätyö. Olemme sekä mukana muutoksessa että johtamassa tätä kehitystä”, Hagström sanoo.

Tutustu Wulffin palveluihin tästä

 

Tutustu Postin logistiikkaratkaisuihin tästä!

 

Aiheet: Asiakascase, Logistiikka

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!