Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
22.5.2017

Digitalisaatio muuttaa tukkuliikkeiden perinteistä liiketoimintamallia

Devlabin ja Aalto-yliopiston suorittaman Tukkuliiketoiminnan digitalisaatio -tutkimuksen mukaan suomalaisissa tukkuliikkeissä ei olla valmistauduttu digitalisaation tuomiin mahdollisuuksiin.

Digitalisaatio tuo kuitenkin selkeitä muutoksia tukkuliikkeiden perinteiseen liiketoimintamalliin. Loppuasiakas voi nykyään ostaa tarvitsemansa tuotteen helposti suoraan tuottajalta, mikä voi tehdä perinteisesti toimivista tukuista lähes tarpeettomia. Digitalisaation mahdollisuuksien ymmärtäminen mahdollistaisikin monien liiketoiminnan kehityshankkeiden paremman läpimenon.

Tutkimuksen mukaan tukkukaupat näkevät asemansa kuitenkin haastavana laskevassa markkinassa. Ratkaisuna toimialan haasteisiin nähtiin verkkokaupan, palveluiden lisäämisen osaksi liiketoimintaa, asiantuntijuuden sekä varastointipalvelut.

Tukkukauppa netissä suoratoimitusten avulla

Yksi vaihtoehto muuttuvan markkinan hallintaan on ns. dropshipping eli suoratoimitusmalli, jossa tavarantoimittajan ja verkkokaupan yhteistyö lähenee toisiaan uudella tavalla.  Dropshipping-mallilla tarkoitetaan toimituksia, jotka lähtevät tavarantoimittajalta, kuten tukkurilta suoraan verkkokaupan asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen, ilman että verkkokauppias itse käsittelee tuotteita. Verkkokauppiaille suoratoimitusmallien tavoite on kasvattaa myyntiä laajentamalla verkkokaupan tuotevalikoimaa lisäämättä varastoon sidottua pääomaa.

Useimmat maailman menestyneimmistä verkkokaupoista käyttävät suoratoimituksia osana toimitusketjuratkaisujaan. Verkkokaupat eivät omista tuotteita, mutta toimivat myyntikanavina, joissa vahvuus on suuri tuotevalikoima ja sen houkuttelema verkkokaupan asiakasvirta. Suoratoimitus tavarantoimittajilta kuluttajille tai yrityksille on Suomessakin nopeasti laajeneva verkkokaupan myyntimalli.

Suoratoimituksien edut tukkukauppiaille

Suoratoimituksien avulla:

  • Tukkukauppa voi keskittyä materiaalivirtojen hallintaan ja sujuvaan toimitusketjuun

  • Tukku säästyy oman verkkokauppa-alustan perustamiselta ja resurssien käyttämisestä muun muassa markkinointiin, hakukoneoptimointiin ja verkkokaupan käyttäjäkokemuksen kehittämiseen

  • Tukkukauppa ei kilpaile omien jälleenmyyjiensä kanssa, josta aiheutuu ns. kanavakonflikti. Kanavakonflikti voi esiintyä etenkin silloin, jos tukkukaupan verkkokaupassa on jälleenmyyjän myyntihintoja edullisemmat hinnat
Käytännössä tukkukaupalla on mahdollisuus saada koko valikoimansa myyntiin verkkokauppakanaviin ja lisätä liikevaihtoa suhteellisen pienellä rahallisella panostuksella. Tukkukauppiaille helpoin tapa päästä verkkokauppayhteistyössä alkuun on extranet-tyyppinen ratkaisu, jossa tuotteita ja tilauksia käsitellään manuaalisesti. Kun toimitusmäärät kasvavat, integroitumisen hyödyt verkkokaupan kanssa ovat ilmeiset.

Vinkkejä suoratoimitusmallin haltuunottoon saat lataamalla Dropshipping-oppaan, josta voit lukea muun muassa suoratoimitusten eduista tavarantoimittajalle ja verkkokauppiaalle.

Dropshippingin, eli suoratoimitusten avulla lisäät kannattavuutta  Lataa opas  Lue dropshipping-mallin eduista tavarantoimittajalle ja verkkokauppiaalle.

Lähteet:

Paytrail: https://www.paytrail.com/blog/2014/03/mista-tuotteita-verkkokaupan-valikoimiin

Devlab: https://www.devlab.fi/digitalisaatio-tukkukaupassa-suomalaiset-tukut-tippumassa-digitalisaation-kelkasta/

Aiheet: Logistiikka

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!