Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi

”Digitaalisen kaupankäynnin poikimassa monikanavaisuudessa logistiikkaprosessien kehittäminen on elinehto. Ne jotka sen hanskaavat, tulevat pärjäämään”, sanoo toimitusketjujen johtamisen tutkijatohtori Tomi Solakivi.

Digitalisaatio on pitkään jatkunut prosessi

”Digitalisaatio ei ole mikään uusi ilmiö, vaan jo pitkään jatkunut prosessi. Koko ajan otetaan vain uusia askeleita”, aloittaa Turun kauppakorkeakoulussa logistiikan tutkijatohtorina toimiva Tomi Solakivi.

Viime aikoina kehitys on kuitenkin kiihtynyt ennätysvauhtiin. Tiedonsiirron nopeudet kasvavat, ja mobiililaitteiden ansiosta kaikki on saatavana tässä ja nyt. Verkkokaupan lumipalloilmiöön tarttuu koko ajan lisää tekijöitä. Kuljetusten ja varastoinnin toimitusketjut muuttuvat monikanavaisiksi.

Kuinka tähän on varauduttu täällä pohjolan perukoilla, pitkien etäisyyksien Suomessa?

”Isot toimijat ovat meillä perinteisesti hyvin ajan hermolla logistiikassa. Esimerkiksi käy vaikkapa aikoinaan maailman suurin matkapuhelinvalmistaja Nokia, jonka menestys perustui pitkälti toimitusketjun johtamisen osaamiseen. Haasteita on pienempien yritysten puolella. Siellä toiminta on paikallisempaa ja resurssit uudistumiseen ovat pienemmät.”Kaupan alalla perinteiset asiakasväylät eivät enää riitä. Asiakkaat tavoitetaan tänään monella eri tavalla.

Solakivi painottaa, että monikanavaisuuden ja digitaalisen kaupankäynnin lailla logistiikkaprosessin kehittäminen on elinehto. ”Ne jotka sen hanskaavat, tulevat pärjäämään. Jos kilpailijat osaavat sen paremmin, alkaa se näkyä hintaeroina.”

”Monikanavaisessa kaupassa logistiikkaprosessien kehittäminen on elinehto. Ne jotka sen hanskaavat, tulevat pärjäämään”, sanoo toimitusketjujen johtamisen tutkijatohtori Tomi Solakivi.

 Tavaravirran teho näkyy viivan alla

 Aiemmin logistiikan eri kanavat ovat olleet itsenäisiä, nyt ketjut pitää saada toimimaan yhdessä. Monikanavaisuudessa tuote voidaan ostaa kivijalkamyymälästä tai tilata verkkokaupasta. Verkkokaupan tuote voi matkata suoraan valmistajalta tai tukkuportaasta loppuasiakkaalle. Noutopaikka voi olla myös lähin myymälä.

”Toimitusketjuissa kaikki toimijat katsovat, mistä saavat resursseilleen parhaan tuoton. Jos joku huomaa, että voi pudottaa pari välikättä pois, tulee se tapahtumaan. Sekä eteenpäin suuntautuvassa logistiikassa että paluulogistiikassa on erilaisia vaihtoehtoja. Kysymys on verkostosta, jossa ei ole kahta täysin samanlaista toimitusketjua. Yritysten sisälläkin on erilaisia toimitusketjuja”, sanoo Solakivi ja peilaa kehitystä kannattavuuden realiteetteihin.

”Jos asiakasta pystyy palvelemaan hyvin, on se kilpailuetu. Jos taas fyysinen tavaravirta menee tehottomaksi ja sitä joudutaan paikkailemaan, näkyy se väistämättä viivan alla. Jos logistiikan hoitaa huonosti, on jälkien paikkaileminen melkoinen kustannussirkus. Monikanavaisen toimitusketjun piilokustannukset ovat hankala juttu. Tilinpäätöksestä on vaikeaa nähdä suoraan, kuinka tavarat ja informaation saisi liikkumaan kustannustehokkaammin.”

 Osaajille on kysyntää

Tarve yrityksen ulkopuolisille, kokonaisvaltaisen toimitusketjun osaajien palveluille on ilmeinen. ”Mittava osa logistiikkapalveluiden tarjonnasta edustaa edelleen perinteisiä varastointi- ja kuljetuspalveluja, vaikka toimitusketjun kokonaisvaltaiselle hoitamiselle olisi nyt kysyntää”, tutkija kiteyttää.

 

Tutustu tästä Postin logistiikkaratkaisuihin!

 

Aiheet: Blogi, Logistiikka

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!