Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
Posti vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerholm

”Kun asiakas jättää rahtilähetyksen tai paketin Postin kuljetettavaksi, hän voi olla varma siitä, että kohtelee luontoa hyvin”, sanoo Postin vastuullisuus-
johtaja Noomi Jägerhorn.

 

Hiilineutraalia logistiikkaa

Suomen tieverkossa kulkee joka päivä tuhansia tonneja tavaraa. Posti on sitoutunut kehittämään omia kuljetuksiaan jatkuvasti luontoa kunnioittaen ja ympäristökuormitus minimoiden. Posti Green -toimintamalli takaa yrityksille tehokkaat kuljetukset uusimmalla teknologialla.

”Kun asiakas jättää rahtilähetyksen tai paketin Postin kuljetettavaksi, hän voi olla varma siitä, että kohtelee luontoa hyvin. Suomen suurimpana kuljetusyrityksenä Posti tuntee vastuunsa ympäristöstä. Vastuu tarkoittaa jatkuvaa työtä ympäristöarvojen, tehokkuuden ja taloudellisuuden puolesta”, sanoo Postin vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn.

”Olimme maailman ensimmäinen posti, joka siirtyi kokonaan hiilineutraaliin postinjakeluun. Posti Green -palvelut kattavat myös pakettien jakelun ja logistiikkaliiketoiminnan. Kehitämme ympäristöystävällisyyttä monikanavaisesti eli hyödyntämällä useita ratkaisuja aina tilanteen mukaan.”

Asiakkaille Posti Green tarkoittaa sitä, että kaikki Postilta ostetut kuljetus- ja toimitusketjuratkaisut ovat ilman lisämaksua täysin päästöttömiä.

”Kuljetuksissa syntyvät päästöt kompensoidaan. Olemme  mukana useissa tuulivoimalahankkeissa, joilla korvataan fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Näin hillitään ilmaston lämpenemistä eli kasvihuoneilmiötä, joka aiheuttaa muun muassa rajuja sään vaihteluita ja valtamerien pintojen nousua. Posti Green -konseptiin kuuluu myös asiakkaalle annettava päästöraportti, jossa kerrotaan, miten päästöt on kompensoitu.”

Tulevien sukupolvien epäitsekäs huomioon ottaminen ei ole ainoa syy ympäristöystävälliseen liiketoimintaan. EU:n Suomelle asettama vähennystavoite liikenteen päästöille on 39 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Suomen keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelmassa on tavoitteena vähentää liikenteen päästöjä peräti 50 prosenttia samassa ajassa. Vertailuvuotena kummassakin tavoitteessa käytetään vuotta 2005.

Uutta ajoneuvoteknologiaa ja vaihtoehtoisia polttoaineita

Tärkeimpiä keinoja ympäristöä kunnioittavaan toimintaan on ajoneuvokaluston jatkuva uudistaminen ja viimeisimmän päästöjä vähentävän tekniikan käyttöönotto. Postilla on noin 3 900 hyötyajoneuvoa, joilla ajetaan vuodessa reilusti yli sata miljoonaa kilometriä. Perinteisten dieselkäyttöisten ajoneuvojen lisäksi Posti on hankkinut kymmeniä kaasukäyttöisiä autoja, jotka hyödyntävät kotimaista biokaasua.

”Olemme käyttäneet kaasuautoja jo yli kymmenen vuoden ajan. Biokaasun koko elinkaaren aikana ei synny juuri lainkaan kasvihuonekaasupäästöjä, eivätkä terveydelle haitalliset pienhiukkasetkaan ole ongelma. Nesteytetty kaasu on yksi tulevaisuuden ratkaisu hyötyajoneuvoissa, koska se menee huomattavasti pienempään tilaan kuin yleisemmin nyt käytössä oleva paineistettu kaasu. Tiiviimmän olomuodon ansiosta raskaan kaluston tankkiin saadaan enemmän kaasua ja ajoneuvojen toimintasäde kasvaa”, selvittää Postin ajoneuvokaluston päällikkö Juha Sinivuo.

Viimeisin uuden teknologian lisäys autokantaan on RED95-etanolidieseliä käyttävä kuorma-auto, jolla päästään jopa 90 prosentin vähennykseen ilmastonmuutosta aiheuttavissa CO₂-päästöissä. Autossa käytettävä etanoli valmistetaan Suomessa suomalaisista jätteistä.      

”Tilanne muuttuu koko ajan, eikä yhtä ainoaa viisasten kiveä ole olemassa. Siksi perehdymme koko ajan uuteen teknologiaan ja otamme sitä käyttöön havaittuamme sen toimivaksi”, linjaa Noomi Jägerhorn.

Pakokaasupäästöt pienenevät

Perinteinen polttomoottori säilyy varsinkin raskaissa ajoneuvoissa vielä hyvän aikaa, vaikka vaihtoehtoiset polttoaineet ja uudentyyppiset voimalinjaratkaisut ovat keskeinen osa ympäristöystävällistä hyötyliikennettä. Mahdollisimman puhtaan energian lisäksi Posti panostaakin ajoneuvojensa moottoritekniikan ajanmukaisuuteen.

”Autojen moottoritekniikka on kehittynyt huimasti, ja uusien automallien pakokaasupäästöt ovat parhaimmillaan vain pieni osa vanhempien autojen päästöistä. Meillä on noin 550 kuorma-autoa, joista yli puolet täyttää viimeisimmät eli tiukimmat Euro VI -päästömääräykset. Uudenaikaista kalustoa käyttämällä voidaan leikata tehokkaasti esimerkiksi dieselmoottorille perinteistä ongelmaa, typen oksidien päästöjä.”, sanoo Juha Sinivuo.

Ympäristöasioiden suunnannäyttäjä logistiikassa

Vaihtoehtoiset polttoaineet ja modernein moottoritekniikka ovat kuitenkin vain osa laajaa keinovalikoimaa päästöjen pienentämisessä. Juha Sinivuon mukaan Postin logistiikka suunnitellaan alusta loppuun parhaaseen tulokseen pääsemiseksi.

”Haluamme olla suunnannäyttäjä ympäristöasioissa. Se tarkoittaa esimerkiksi huolellista reittisuunnittelua ja sopivimman ajoneuvotyypin valitsemista jokaiseen käyttötarkoitukseen. Kalusto valitaan niin, että käyttöaste on mahdollisimman korkea. Nykyään ajamme keskimäärin isommilla kuormilla kuin ennen, mutta olemme silti päässeet aiempaa pienempiin keskikulutuksiin.”

Kaluston kehittämisen ohella Posti huolehtii kuljettajiensa osaamisesta kouluttamalla ja opastamalla. Postin omissa autoissa on käytetty jo usean vuoden ajan ajotapaseurantaa, jolla autetaan kuljettajia taloudelliseen ja turvalliseen ajotapaan. Kokemukset ovat hyviä; niin polttoaineen kulutusta kuin liikennevahinkojen määrääkin on saatu vähennettyä.

Asiaan sitoutuneet sopimuskumppanit

”Oman kaluston ja henkilöstön lisäksi Posti käyttää kuljetuksissaan paljon kumppaniyrityksiä. Kumppanit ajoivat vuonna 2017 hieman alle puolet Postin kaikista ajokilometreistä, joten myös heidän sitoutumisensa ympäristöystävällisyyteen on tärkeää”, toteaa Juha Sinivuo. 

Lue lisää Posti Green -palveluista tästä.

Valitse logistiikkakumppaniksi Posti!

 
Lue lisää!

Aiheet: Logistiikka, Ympäristö ja vastuu

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!