Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
19.6.2017

Digiajan kuluttaja vaatii kaupalta koko toimitusketjun evoluution

Logistiikassa kaupan ala on vetänyt digitalisoitumista maailmanlaajuisesti. Ali Baban ja Amazonin kaltaiset jättiläiset ovat mullistaneet kaupankäyntiä vauhdilla. Nyt monikanavaisuus on päivän sana. Yritykset miettivät uudelleen, mitä kannattaa pitää myymälöissä, mitä fyysisessä varastossa ja mitä tuotteita suoratoimituksen piirissä.

Vauhtia varaston kiertonopeuteen ja kiinteät kulut muuttuviksi. Siinä on monelle kaupan alan logistiikan parissa leipänsä ansaitsevalle tuttu digiajan mantra. Verkkokauppa vaatii evoluution, se myllää vanhat kaupan käytännöt uusiksi.

Mutta mistä löytyisivät ne edelläkävijän ratkaisut ja sparrauskumppani, jonka kanssa koko toimitusketjun logistiikkaan ja verkkokauppaan kilpailuetua tuottavia toimia voisi luottamuksellisesti hahmotella?

Postilla on tarjota tähän saumaan tuoreita ajatuksia ja käytännön työkaluja. Isoon koneistoon kuuluu koko joukko digiajan logistiikan it-ratkaisuja kehittäviä yksiköitä asiantuntijoineen.

Työkseen toimitusketjupalveluja isoille yrityksille kehittävä Pasi Ketonen tietää heti, mistä aloittaa:

”Verkkokaupassa tuotevalikoimaa voi laajentaa liittämällä tavarantoimittajien ja omien myymälöiden varastosaldot mukaan tarjontaan. Se käy helposti Postin suoratoimitusratkaisulla, joka on toimiva keino aseistautua suuria kansainvälisiä kilpailijoita vastaan.”

Posti_logistiikka_infografiikka_matala.jpg

 Postin GLUE yhdistää tuotetiedot verkkokauppaan

Suoratoimitusratkaisussa Posti yhdistää tavaranvalmistajien ja tukkuliikkeiden tuotetiedot GLUE -pilvipalvelun kautta verkkokaupan palveluun. Näin verkkokaupan tuotevalikoima kasvaa ilman investointeja varastoon.

”Kun verkkokaupasta tulee tilaus, lähettää tietojärjestelmämme sen suoraan tavarantoimittajalle. Sen jälkeen me hoidamme tuotteen kuluttajalle asti. Näin informaatiovirrat yhdistyvät Suomen kattavimpaan logistiikkaan. Mehän käymme joka tapauksessa päivittäin kaikkien suomalaisten osoitteissa.”

Monikanavaisuus on päivän sana

Kaupan alan yrityksille monikanavaisuus tuo uusia kykyjä. ”Yritys voi miettiä uudelleen, mitä kannattaa pitää myymälöissä, mitä fyysisessä varastossa ja mitä tuotteita suoratoimituksen piirissä. Isoja, kalliita tai logistisesti hankalia tuotteita ei yleensä kannata pitää omia varastosaldoja kasvattamassa. Toisaalta edulliset pienet tuotteet, kuten vaikkapa kynät, kannattaa edelleen varastoida myymälöissä”, sanoo Ketonen.

Logistiikassa kaupan ala on vetänyt digitalisoitumista maailmanlaajuisesti. Yritykset, kuten Ali Baba ja Amazon ovat mullistaneet kaupankäyntiä vauhdilla. Yksi kotimaisen kaupan kilpailukeino kansainvälistyvässä kaupassa on kasvattaa valikoimiaan suoratoimituksilla ja hyödyntämällä monikanavaisuutta kilpailuetuna. Monikanavaiseen kauppaan kuuluvat myymäläkeräilyratkaisut ja myymälöiden muuttaminen verkkokaupan nouto- ja palautuspisteiksi. Näin verkkokauppa ja myymälät toimivat toisiaan tukevina sekä ketju- että yrittäjävetoisissa myymälöissä.

Maahantuojalle, tukkukaupalle ja valmistajalle Postin suoratoimituspalvelu tuo etua, kun ne säästyvät omien verkkokauppojensa perustamiselta. Siten ne eivät myöskään aiheuta kanavakonfliktia kilpailemalla omien jälleenmyyjiensä kanssa.

”Tämän päivän kaupassa kuluttaja on kuningas. Nyt ostetaan se tuote mikä halutaan eikä aina sitä mikä lähikaupasta löytyy. Siksi tuotevalikoiman laajentaminen verkkokaupalla on keskeinen kilpailutekijä”, Ketonen summaa.

Lue lisää!

  Logistiikan palvelut
 

Aiheet: Logistiikka, Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!