Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
22.2.2019

Tunnettu kotimainen Kiilto-konserni haluaa olla tulevaisuuteen sitoutunut alansa ympäristöjohtaja. Vastuullisuus on periaate, joka ulottuu valmistuksesta ja palveluiden tuottamisesta aina logistiikkaan saakka.

Kiilto sai alkunsa jo 1910-luvulla, kun Suomessa oli puutetta lähes kaikesta. Teollisuudessa kaivattiin kiillotteita, maaleja, spriilakkoja, vahoja ja liimoja. Rohdoskauppa tarvitsi hius- ja suuvesiä. Tähän kysyntään vastasi Tampereen Pispalassa lokakuun 27. päivänä 1919 perustettu Teknokemiallinen Tehdas O/Y Santalahti, joka keskittyi hiusvesien, kengänkiillokkeiden sekä huonekalulakkojen ja –vahojen valmistukseen. Yhtiön alkuperäinen nimi vaihtui Kiilto-nimeen vuonna 1924. Nimi syntyi henkilöstölle järjestetystä ideakilpailusta ja kuvasi osuvasti yhtiön alkutaipaleen tuotevalikoimaa.

Nykyisin Kiilto on kansainvälinen brändi, joka tunnetaan parhaiten kiinnitys- ja rakenneratkaisuistaan sekä puhdistustuotteistaan.

Yli 800 henkilöä työllistävä konserni on juuri tehnyt paluun juurilleen ja yhdistänyt aiemmin eriytetyt toimintonsa takaisin yhden Kiilto-brändin alle. Kotimainen valmistaja toimii neljällä liiketoiminta-alueella, jotka ovat ammattirakentaminen, ammattipuhtaus ja –hygienia, teollisuuden kiinnitys- ja puhdistusratkaisut sekä kuluttajaliiketoiminta.

 

Kuljetuksia myyntieräpaketista 1000 litran konttiin

Kiillon Raision logistiikkakeskuksessa työskentelevä Jussi Valtonen näkee päivittäin, kuinka kymmenet autot käyvät noutamassa tai toimittamassa kappaletavarakuormia. Kiillon kotimaisilta tehtailta saapuu Raisioon tuotteita, jotka sitten noudetaan teollisuuden, puhtauden ammattilaisten ja keskusliikkeiden tarpeisiin.

”Puhdistus- ja hygieniatuotteita sekä siivouskoneita ja -välineitä. Kuormissa pienin yksikkö on myyntieräpaketti, suurin on 1000 litran IBC-kontti”, logistiikkapäällikkö luettelee.

Kiillon puhtauteen ja hygieniaan tuotteita valmistavat tuotantolaitokset sijaitsevat Hankasalmella ja Turussa, rakentamisen sekä teollisten kiinnitysratkaisujen tuotteen valmistetaan ja kehitetään Lempäälässä.

”Olemme suomalainen, paikallinen ja lähellä asiakkaitamme. Ympäristölle on etua siitä, että tuotteita ei kuljeteta ulkomailta Suomeen.”

 

Kiilto

 

Suomen lisäksi Kiilto toimii tytäryhtiöidensä kautta Venäjällä, Valkovenäjällä, Ukrainassa, Ruotsissa, Baltiassa ja Puolassa. Kiillon pyrkimyksenä on olla vahva paikallinen toimija kullakin markkina-alueellaan. Tuotantolaitoksia on näin ollen myös Venäjällä ja Ruotsissa

Paikallisuus mahdollistaa asiakaslähtöisen reagoinnin lyhyellä viiveellä. Jos esimerkiksi asiakasyrityksen tehtaan tuotantoon tulee yllättävä seisokki ja päätetään suorittaa prosessipesu, voi Kiilto toimittaa pesuaineet kansainvälisiä kilpailijoita nopeammin.

”Siksi tarvitsemme logistiikkakumppanin, jolla on kyky reagoida nopeasti ja valtakunnallisesti. Postin yhteyshenkilömme on aina tavoitettavissa. Heidän vahvuutensa on se, että se kuuluisa viimeinen maili juostaan kyllä tosi kovaa, jos se on tarpeen. Koen, että meitä kuunnellaan ja toiveisiimme vastataan”, sanoo Valtonen.

 

Vastuullisuus on asiakassuhteen edellytys

Posti toimittaa Kiillon tuotteita koko Suomeen aina Sodankylää myöten.

”Postilla on kuljetuksissa isot volyymit. Siksi pystymme toteuttamaan asiakkaittemme aikatauluvaateita kattavasti ja luotettavasti”, Valtonen toteaa.

Toimitusvarmuuden lisäksi valtakunnallisuus merkitsee ympäristötehokkuutta, kun Kiillon tuotteet kulkevat perille Postin jakeluautoissa muiden yritysten tuotteiden mukana.

Vastuullisesti toteutetut kuljetukset ovatkin asia, jota Kiillon asiakkaat edellyttävät tavarantoimittajiltaan.

”Ympäristöarvot ovat sekä meille että asiakkaillemme tärkeitä, joten meillä on oltava logistiikassa samoin ajattelevat kumppani. Voimme yhdessä etsiä edelläkävijäratkaisuja. On tärkeää, ettei asioita tehdä vasta viimeisen pakon edessä. Posti panostaa uusiutuvaan energiaan ja on teknisessä kehityksessä ajan hermolla”, sanoo Valtonen.

Myös Kiillon Head of Purchasing Vilma Moisio painottaa ympäristöarvoja. Hän kertoo esimerkin toimivasta kierrätyksestä.

”Toimitamme asiakkaillemme tuotteita kierrätettävissä tuoteastioissa. Posti toimittaa ne perille ja huolehtii tyhjien astioiden palautuksesta meille uudelleenkäyttöä varten.”

Lempäälän tehtailta Posti noutaa päivittäin suuria määriä Kiillon valmistamia tuotteita toimitettaviksi rakennusalalle ja teollisuuteen. Laajaan tuotevalikoimaan kuuluu esimerkiksi vedeneristeitä ja erilaisia laasti- sekä tasoitustuotteita, joita kuljetetaan asiakkaille säkkituotteina tai pakkauksissa. Tuotenimikkeitä ja pakkauskokoja on lukuisia.

”Posti toimittaa Suomessa valtakunnallisesti merkittävän osan tuotteistamme. Siinä mielessä Posti on tärkeässä roolissa ja tavallaan Kiillon kasvot asiakkaillemme päin.”

 

Kiilto

 

 

Bittivirta helpottaa kuljetusten seurantaa

Digitaalisuus sujuvoittaa Kiillonkin logistiikkaa jo monella tapaa. Tiedot kuljetuksista kulkevat Unifaun-järjestelmän avulla Kiillon erp-järjestelmän ja Postin välillä. Kiillon kuljetusjärjestelijä käyttää päivittäin Posti Dashboardia apunaan.

Valtonen kertoo, kuinka kuljetusten seuranta on helpottunut:

”Kuormakirjojen sähköistyminen on hyvä esimerkki hyödyllisestä kehityksestä. Rahtitiedot voidaan selvittää missä vain vaikka mobiilipäätteeltä. Posti panostaa tähän ja se on hyvä. Meidän ei tarvitse jonottaa puhelinpalveluun tai odottaa toimiston aukioloaikoja.”

Kuljetuksissa Kiillolla on erikoisvaatimuksena lämpö.

”Toimitamme muun muassa teollisuuteen, kaupan alalle ja puhdistusalan yrityksille kemikaaleja sekä muita tuotteita, jotka eivät saa talviaikaan jäätyä. Lisäksi lupaamme asiakkaillemme kattavasti toimituksen seuraavaksi työpäiväksi Suomessa. Logistiikassa ei ole paljon toimijoita, jotka pystyvät tämän toteuttamaan”, sanoo Jussi Valtonen.

Kuljetuspoikkeaminen käsittelyssä Kiillolla on selkeä linja.

”Reklamaatioita tulee onneksi todella vähän, mutta käsittelemme niistä jokaisen välittömästi. Tässä Posti on hoitanut oman pestinsä hyvin. Mahdolliset poikkeamat tutkitaan ja käsitellään heti, eikä minun tarvitse kysellä vastauksen perään. Nopea käsittely on meille jo oman laatujärjestelmämme takia tärkeää, mutta se on tärkeää myös asiakkaillemme.”

 


 

Lue lisää Kiillosta: Kiilto.com

Lue lisää Postin hiilineutraaleista kuljetuksista: Posti Green

Aiheet: Asiakascase, Logistiikka

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!