Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
29.3.2017

Vuoden 2016 loppupuolella Posti sai palautetta huonosta jakelun laadusta. Tilanne oli kaikkien osapuolten näkökulmasta kestämätön, vaikkakin häiriöt olivat paikallisia ja toistuvia vain murto-osassa jakelutoimipaikkojamme. Osassa näistä paikoista ne olivat päässeet kroonistumaan. Tämä näkyi alueen jakelussa niin kustantajille kuin kuluttajillekin.

Korjaustoimenpiteet purivat – nyt laatu on vakiintunut hyvälle tasolle

Korjaustoimenpiteiden vaikutus oli näkyvästi havaittavissa itsenäisyyspäivän jälkeen, josta eteenpäin jakelun laatu on jatkuvasti parantunut niin perus- kuin varhaisjakelussa. Nyt elämme 2017 ensimmäisen kvartaalin loppua ja voimme arvioida vaikutuksen pysyvyyttä hieman pidemmältä ajalta. Kiitos luottamuksestanne. Henkilöstömme on tehnyt kovasti töitä laadun parantamiseksi.

Vuoden 2017 aikana olemme onnistuneet jakelussa jokaisena viikkona yli 99-prosenttisesti. Ongelmia toki edelleen on, mutta ne ovat nyt helpommin tunnistettavissa ja korjattavissa kuin aikaisemmin. Laatutalkoot jatkuvat ja syksyn aikana luodut seurantamenetelmät pidetään tehokkaassa käytössä edelleen.

Postin jakama osoitteellinen ja osoitteeton posti.

Vanhat temput käyttöön ja pussillinen uusia

Tuotantoprosessista on tunnistettu häiriöherkkiä vaiheita ja niitä on systemaattisesti korjattu ja poistettu. Palasimme aivan perusasioiden äärelle muun muassa kertaamalla ja parantamalla ohjeistustamme henkilöstön kanssa. Paransimme myös johtamista ja resursointia jakelussa sekä ennen kaikkea resurssin oikeaa kohdentamista niihin hetkiin, kun työn tarve on suurimmillaan. Samalla parani myös kykymme reagoida äkillisiin sairaustapauksiin.

Tehostimme myös raportointia ja tiedolla johtamista, jotta ongelmiin voitaisiin reagoida nopeammin ja tieto olisi paremmin operatiivisen johdon hyödynnettävissä. Lisäksi henkilöstölle jaetaan tietoa omasta onnistumisesta entistä kattavammin.

Seuraa laadun toteutumista tai tilaa häiriötiedotteet käyttöösi

Julkaisemme viikoittain Postin verkkosivuilla postijakelun onnistumisprosentin. Paikallisista häiriöistä saat lisätietoa halutessasi vaikka suoraan sähköpostiisi. Katso tästä ohjeet

Yhteistyötä lehtiasiakkaiden ja painojen kanssa

Olemme aloittaneet helmikuun aikana yhteistyössä sanomalehtipainojen kanssa kampanjan, jossa varmistamme lehtikimppujen ohjausmerkintöjen oikeellisuuden. Useat merkinnät ovat syntyneet vuosien saatossa eikä niitä ole aina tiedetty tai ymmärretty muuttaa. Niillä on kuitenkin suuri vaikutus siihen menevätkö lehdet lukijoilleen ajoissa perille. Oikeiden merkintöjen käyttö onkin helppo ja nopea tapa parantaa laatua.

Yhteistyössä aikakauslehtikustantajien ja -painotalojen kanssa taas korostuvat lehdessä olevien osoite- ja maksumerkintöihin sekä lehtien automaattiseen lajitteluun liittyvät asiat.

Haastamme myös teidät asiakkaat mukaan yhteistyöhön laadun parantamiseksi entisestään. Prosessi painosta kuluttajalle on monivaiheinen ja useasti hektinen, lyhyine aikaikkunoineen. Tällaisessa prosessissa korostuvat mm. ohjeiden ja merkintöjen selkeys, jotta kaikki sujuisi nopeasti ja virheettömästi.

Pienillä systemaattisilla teoilla voimme siis yhdessä tuottaa parempaa jakelun laatua vastaanottaja-asiakkaille. Samalla virheiden selvittämisen kustannukset alenevat. Jätä yhteystietosi, niin jutellaan lisää. Luotettavasti toimiva jakelu ja tyytyväiset asiakkaat ovat Postille kunnia-asia.  

Varmista lähetyksesi sujuva tie vastaanottajalle

 
Työkalut, maksumerkinnät, kimputus, postitus Katso ohjeet
 

Aiheet: Blogi

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!