Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
7.6.2017

Hyvin harva meistä työikäisistä asuu vanhempana palvelutalossa. Onnellinen ja hyvä elämä kotona on tulevaisuutta, jonka mahdollistavat kotiin saatavat palvelut ja uudet digitaaliset ratkaisut. Palvelut tulevat ihmisen luo, uskoo Tamora Oy:n toimitusjohtaja Jaana Utti.


Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan pelastaminen on Jaana Utin missio. Ei mikään pieni tehtävä, voisi ajatella. Jaanan mielestä hyvinvointiyhteiskunta pystytään säilyttämään, kun se on aikanaan onnistuttu pystyttämäänkin. Tamora Oy:n konsultit toimivat maakuntauudistuksen ja kuntien palvelurakenteiden kehittäjinä. Kuntiin viedään kokeilukulttuuria ja uutta työntekemisen tapaa.

Sote-uudistus tuo valinnanvapautta

Mitä jokaisen pitäisi tietää paljon puhutusta Sotesta, jossa sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät kunnista maakuntien vastuulle? Jaana nostaa esiin kaksi vaikutusta asiakkaille, joihin kannattaa tarttua.

Uudistus mahdollistaa sen, että ihmiset voivat asua palvelujen puolesta, missä haluavat. Jatkossa asiakas saa myös itse vapaasti valita, keneltä ostaa maakunnan maksamat palvelut.

- Posti voi valtakunnallisena toimijana tuoda palveluihin jatkuvuuden ihmisten eri elämäntilanteisiin. Jos et selviä yksin, tuttu postilainen on lähellä, Jaana kuvailee.

Asiakaskokemus voittaa tarpeen

Vanhusten palvelut ovat pian toisenlaisia kuin on totuttu. Palvelutalopalveluista mennään kohti valmentajuutta ja henkilökohtaista avustamista. Olennaista on, millaisen kokemuksen palvelu jättää jälkeensä.

- Jos ihminen viettää 23 tuntia päivästä yksin, tärkeämpää on, mitä hän tekee palvelutapahtuman jälkeen. Esimerkiksi, kun Posti tuo lehden, asiakas voi uppoutua lukemaan ja hänelle jää palvelusta pitkäkestoinen, hyvä fiilis, Jaana sanoo.

Jaanalle itselleen jäi hyvä mieli palvelusta ravintolassa, jossa työntekijöistä huokui yhteisen tekemisen meininki. – Halusin olla osa sitä joukkuetta. Kun palvelussa on jotakin ekstraa, se vetää puoleensa. Vain hyvä ruoka ei riitä.

Asumisen ja elämisen asiantuntijat

Postilla on kentällä noin 10 000 asumisen ja elämisen asiantuntijaa: kuljettajat, postinjakajat ja kotipalveluhenkilöstö. He tuntevat oman alueensa hyvin ja heillä on uskomaton tietomäärä sosiaalisesta yhteisöstä. Tätä hiljaista tietoa kannattaa hyödyntää palvelukehityksessä kotiin saatavissa palveluissa. Jokaisella työntekijällä on omaa erityisosaamista, ja lisäksi Postiopistossa voi saada perehdytystä oman innon mukaan.

Tuttuus on avain. Jaana toivoo, että tulevaisuudessa postilaisilta saa apua juuri siihen tilanteeseen, missä asiakas on.

- Työntekijät hyötyvät, asiakkaat hyötyvät ja suomalainen hyvinvointiyhteiskunta hyötyy, Jaana summaa.

Yli miljoonan ikäihmisen ainut kotiin tuotava palvelu on posti. Kontakti, jota ei ole yhdelläkään muulla toimijalla.

Haluatko kuulla lisää kotipalveluistamme?

  Ota yhteyttä
 

Aiheet: Kotipalvelut

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!