Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
20.11.2017

Panostamme työntekijöidemme osaamiseen ja ammattitaitoon

Posti aloitti kotipalvelun tukikäynnit Etelä-Karjalan Eksote-alueella vuoden 2016 alussa ja Kuopion seudulla keväällä 2017. Posti Kotipalveluissa työskentelee nykyään noin 400 kotihoidon ammattilaista ja henkilökohtaista avustajaa. Eksoten ja Kuopion tukikäyntien piloteissa kotikäynneistä vastaavat kuitenkin postityöntekijät. Vaikka avustaviin tehtäviin ei vaadita ammatillista tutkintoa, koemme äärettömän tärkeäksi, että henkilöstömme on riittävän perehtynyt vastaamaan monisairaiden ja heikon toimintakyvyn omaavien asiakkaittemme palvelutarpeisiin sekä toimimaan eri yhteistyötahojen kanssa.

Postilaiselta kotiin saatu apu ei suinkaan ole uusi asia

Posti ollut kiinteä osa suomalaisten arkea jo lähes 400 vuotta on. Potinjakaja on ollut odotettu henkilö, joka on tullessaan tuonut monia odotettuja asioita. Postin palvelut ovat aina seuranneet tiiviisti aikaansa ja muotoutuneet yhteiskunnallisen tarpeen mukaisesti. Postin kotiin annettavat palvelut eivät ole uusi keksintö, vaan niitä on kokeiltu jo 1980-luvulla, jolloin muutamissa kunnissa postinjakajat hoitivat kunnan sosiaalitoimen valitsemille vanhuksille hälytyspalvelun (postinjakaja seurasi, olisiko joku vanhuksista avun tarpeessa), postinjakajan kotikäynnin, päivittäistavaroiden toimitukset, posti-ja pankkiasioiden hoitamisen, lääkkeiden toimittamisen, kirjastopalvelun, pyykkipalvelun sekä ateriapalvelun (Suomen Postin historia osa II, s. 292).

Postityöntekijät toimivat avustavissa tehtävissä kotihoidon tukena

Nykyisin asiakkaiden tarve kotiin saatavaan tukeen kasvaa vinhaa vauhtia. Samalla kunnat tarvitsevat riittävän tuen tarjoamiseen uusia, kustannustehokkaita ratkaisuja. Postin toteuttamat tukipalvelukäynnit eivät sisällä ammattitutkintoa vaativia tehtäviä, vaan ne ovat luonteeltaan avustavia käyntejä. Asiakkaina ovat ikäihmiset, joiden luona kunnallinen kotihoito käy 3-4 kertaa vuorokaudessa. Postin työntekijän käynti korvaa yhden kotihoidon käynnin, mutta hoitovastuu säilyy kotihoidolla. Tyypillisin tukikäynti on esimerkiksi päiväkäynti, jolla tuomme aterian asiakkaalle kotiin, avustamme ruokailussa ja mahdollisesti pienissä kotiaskareissa tai ulkoilemme asiakkaan kanssa.

Postiopistossa perehdytetään kotikäynneillä huomioitaviin asioihin

Tehtäviin halukkaat ja vapaaehtoiset Postin työntekijät perehdytetään tehtäviinsä jokaisen käynnistyvän yhteistyön yhteydessä. Lisäksi Posti on käynnistänyt syksyllä 2017 kotipalvelutehtävistä kiinnostuneille työntekijöille Postiopiston. Postiopistoon osallistuva saa perehdytystä kotikäynneillä huomioitaviin asioihin, kuten asiakkaan apuvälineiden käyttämiseen, vanhenemisen aiheuttamiin psyykkisiin, fyysisiin ja sosiaalisiin muutoksiin sekä asiakkaan voimavaralähtöiseen tukemiseen arjen toiminnoissa. Monella postilaisella on jo takataskussa työkokemusta ja koulutusta palvelualoilta. Kun postilaisen työnkuva monipuolistuu, siitä hyötyvät niin kunnat, kuntien työntekijät kuin asukkaat, joille Posti on jo entuudestaan tuttu.

 

 

Aiheet: Kotipalvelut, Blogi

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!