Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi

Etäpalvelut kotihoidossa ovat päivän trendi

Lääkäri- ja terapiakäynneistä hoidetaan yhä suurempi osa etäkäynteinä, samoin työterveyshuollon palveluista. Ikääntyneiden palveluissa eri toimijat kehittävät kilpaa erilaisia etäpalvelukeskuksia ja -palveluja. Hukkuvatko asiakkaan toiveet ja tarpeet kehityksen vauhdissa? Asiakkaille on tärkeintä tietää, että tarvittava apu löytyy oikeaan aikaan, oikeassa muodossa.

Yhteydenotto puhelimitse, videoyhteydellä vai kotikäyntinä?

Usealle voi riittää aamuisin lyhyt voinnintarkastussoitto, jossa kysytään, menikö yö hyvin ja onko lääkkeet otettu. Kaikki eivät halua ulkopuolista kotiinsa nukkuessaan, eivätkä myöskään videoyhteyttä aamulla (hiukset ovat huonosti ja uni silmissä). Nämä henkilöt haluavat minimoida omalla henkilökohtaisella alueellaan käyvät ihmiset ja raskaamman hoitotyön tekijöiden avun mahdollisimman pieneksi. Hoitaja kävisi fyysisesti asiakkaan kotona vain tarvittaessa, muutoin riittää tapaaminen etäyhteydellä tablettia käyttäen.

Asiakaslähtöisyys on avain onnistuneisiin etäpalveluihin

Asiakaslähtöisessä maailmassa käytettävissä olevat palvelut räätälöitäisiin asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaan. Joku asiakkaista voi toivoa yksinkertaista puhelinsoittoa, jollekin käynti on välttämätön ja joku pärjää etäpalveluin. Tilanteet asiakkaiden kotona elävät ja tarpeet muuttuvat liki päivittäin. Palveluntarjoajilta tämä edellyttää valmiutta joustoon. Nyt mietitään, miten henkilöresurssien tehokas käyttö saadaan yhdistettyä asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin.

Etäpalveluista saatava säästö on merkittävä, toteutetaanpa palvelu puhelimitse tai videoyhteydellä. Järjestelmiä ja tekniikkaa on valmiina, ja valinnanvaraa löytyy. On kuitenkin erikoista, jos jokainen toimija, yksityinen, kunta tai Sote-alue, haluaa luoda oman etäpalvelukeskuksen. Yhdistämällä keskuksia saataisiin selkeä resurssisäästö ja lisäksi osaaminen etäpalvelujen osalta keskittyisi. Käyttämättä jääneen energian voisikin sitten laittaa tehokkaan yhteistyön kehittämiseen eri toimijoiden välillä.

Etäpalvelut nähdään Posti Kotipalveluissa ennen kaikkea mahdollisuutena asiakaslähtöisyyteen. Hoiva- ja kotipalvelukäyntien lisäksi ne ovat mahdollisuus tehdä aitoa yhteistyötä julkisten toimijoiden työparina.

Aiheet: Blogi, Kotipalvelut

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!