Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
9.3.2018

Postin uuden jätti-investoinnin, yli 30 miljoonaa euroa maksavan tavaraterminaalin rakennustyöt Vantaalla ovat sujuneet aikataulussaan. Terminaali otetaan käyttöön loppukesällä 2018. 

Terminaali on osa Postin strategiaa, jossa Posti tavoittelee kasvua logistiikkapalveluissa, verkkokaupassa ja elintarvikelogistiikassa. Terminaalin kautta kulkee jatkossa rahtia noin 5 700 lavaa joka arkipäivä.

– Terminaalin sijainti on ihanteellinen optimaalisten materiaalivirtojen kannalta. Saamme maahan tuleville tavaroille nopean läpivirtauksen ja kuljetuksen kattavasti koko Suomeen. Yhteensä terminaalissa käy vuorokauden aikana noin 200 ajoneuvoyhdistelmää. Terminaalin läheisyydessä on Postin suurin logistiikkakeskus ja palveluvarasto. Näin voimme palvella nopeasti myös verkkokauppiaita. Terminaali vastaa kasvavien rahtivolyymien tarpeisiin, sanoo Postin Kuljetuspalveluiden johtaja Jaakko Kaidesoja.

Tavarat tulevat terminaaliin pääsääntöisesti kansainvälisestä liikenteestä, esimerkiksi Vuosaaren, Hangon ja Naantalin satamista. Uusi terminaali siirtää raskasta liikennettä kauemmaksi kaupungista. Terminaali korvaa Postin nykyiset terminaalit Helsingin Veturitiellä, Vantaan Virkatiellä ja Tuusulan Huurrekujalla. Postilla on yli 20 terminaalia eri puolilla Suomea.

Terminaali on 400 metriä pitkä ja noin 50 metriä leveä. Muoto on materiaalivirtojen läpimenon kautta optimaalinen: terminaalin toiselta sivulta tavarat puretaan ajoneuvoista ja toisella puolella lastataan alueellisesti jaoteltuihin yhdistelmäajoneuvoihin.

Terminaali on toiminnassa lähes aina. Vain lauantai-iltapäivästä sunnuntai-iltaan terminaali on kiinni. Aukioloaika on optimoitu tavaravirran mukaisesti. Terminaalissa työskentelee noin 300 henkilöä, kolmessa vuorossa.

Sisään tulevia ja poistuvia ajoneuvoja ohjataan digitaalisella ohjausjärjestelmällä. Näin purettava ja lastattava ajoneuvo ohjataan aina optimaaliseen sijaintiin terminaalissa.

Turvallisuus on ehdoton edellytys terminaalin toiminnassa

Terminaalin suunnittelussa on huomioitu asiakkaiden vaatimukset turvatasosta, turvallisesta liikkumisesta alueella ja työturvallisuudesta.

Liikkuminen alueella on hallittua ja digitaaliohjattua. Ihmiset, henkilöautot ja raskas liikenne eivät lainkaan kohtaa piha-alueella. Autot tunnistetaan ja niiden liikkumista ohjataan digitaalisen tunnistamien avulla.

Terminaaliin saapuvat ja sieltä lähtevät ajoneuvot tunnistetaan portilla automaattisesti rekisteröintitunnusjärjestelmällä.

– Haluamme varmistaa, että terminaalialueellamme liikkuvat vain ne ajoneuvot, joissa on Postin kuljetusverkostoon tulevaa tai lähtevää tavaraa. 

Rakentamisessa ja materiaaleissa on huomioitu kestävä kehitys

Terminaalin rakentamisessa on huomioitu laajasti myös ympäristönäkökulmat.

Tontilta perustustyön yhteydessä kaivettu savimassa on hyödynnetty. Neljän eduskuntatalon verran savea on käytetty muun muassa maisemointiin ja pohjavesialueen suojaukseen. Savella on maisemoitu terminaalin tontin vieressä olevaan Vantaan kaupungin omistamaan metsäkaistaleeseen erityinen myöhemmin käyttöönotettava lentokoneiden katselupaikka. Savea on käytetty myös Tikkurilantien Päijänne-tunnelin suojauksessa.   

Terminaalin ympärille tuleva asfaltti on tuotettu uudella menetelmällä. Asfalttimassan valmistus tehdään perinteistä asfalttia matalammassa lämpötilassa. Tämä vähentää hiilidioksidipäästöjä 15–25 prosenttia perinteiseen menetelmään verrattuna, sekä pienentää eri oksidien pääsyä ympäristöön. Hulevedet käsitellään omissa hidastusaltaissa, omalla tontilla.

Vaalea kattopinnoite puolestaan vähentää kesällä jäähdytystarvetta. Kattorakenteisissa on varauduttu mahdollisesti myöhemmin käyttöönotettavien aurinkokennojen vaatimiin asennustarpeisiin.

Terminaalin valaistus hoidetaan liiketunnistimilla varustetuilla led-valoilla. Sisätilojen lämmitys on säteilylämmitys, kattopaneelit reagoivat nopeasti lämpötilojen vaihteluun, eivätkä aiheuta sisätiloissa pölyn kiertämistä kuten ilmakiertolämmitys.

– Kolmen nykyisen terminaalin toiminnan yhdistäminen vähentää myös liikenteestä aiheutuvia päästöjä, korostaa Kaidesoja.

Tietoja terminaalista:

  • Sijainti Vantaan Viinikkalassa K3 Logistics -alueella Suokalliontiellä Kehä III:n ja Helsinki-Vantaan lentokentän välissä.
  • Valmistuu kesällä 2018.
  • Terminaalin pituus 400 metriä, leveys 56 metriä. Yhteensä noin 26 000 neliömetriä, eli yli kolme jalkapallokenttää.
  • 155 kappaletta purku- ja lastausaukkoa. Katettu kuormaushalli, jossa sivulastauslaiturit neljälle ajoneuvoyhdistelmälle. Lastaus ja purku sään suojassa.
  • Tarjoaa töitä noin 300 työntekijälle.
  • Käyttötarkoitus erityisesti maahan tulevien tavaroiden, verkkokaupan ja elintarvikelogistiikan tavaravirroille. Terminaalirakentamisessa on varauduttu pakkasvaraston ja viileäterminaalin käyttöönottoon myöhemmässä vaiheessa.
  • Postin omistaman tontin koko 8,55 hehtaaria (85 457 m2).
  • Vuorokaudessa terminaalin kautta kulkee noin 200 rekallista, eli 5 700 lavaa.
  • Rakentaja YIT.
  • Terminaalin katolle tulee kaksi isoa Postin logoa.

Lue lisää logistiikasta >

Aiheet: Logistiikka

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!