Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
18.5.2017
Henkinen muutos on digitalisaation isoin juttu – Palta

Digitalisaatio nähdään Postissa yhä enemmän mahdollisuutena. Tulevaisuudessa kilpailuetu löytyy asiakaskokemuksesta.

Kun kirjepostin määrä alkoi vuoden 2008 tienoilla vähentyä, moni uskoi sen johtuvan talouden taantumasta. Todelliseksi ja peruuttamattomaksi syyksi osoittautui kuitenkin maailman muuttuminen. Laskut siirtyvät yhä useammin suoraan yritysten tietojärjestelmiin ja kuluttajien sähköposteihin, onnittelut näpytellään puhelimesta ja iso osa lehdistäkin luetaan verkossa.

– Näemme nyt digitaalisuuden liiketoiminnan uusina mahdollisuuksina. Vuosikymmenen alussa se tuntui kyllä enemmän uhkalle, kertoo Postin ICT- ja digitalisaatiojohtaja Jani Jolkkonen.

Kun kirjepostin määrä on vähentynyt jopa 10 prosenttia vuodessa ja verkkokauppa myllännyt tavarankuljetusta, Postin on ollut pakko miettiä uutta liiketoimintaa.

Postilla on vuosisatojen kokemus logistiikasta ja päivittäiset jakelureitit olemassa. Askeleita onkin otettu niin elintarvikekuljetusten kuin vanhuspalveluidenkin polulla. Myös kaikille jakajille hankittavat älypuhelimet mahdollistavat uudenlaisia palveluita.

– Liiketoiminnan katsominen uudesta vinkkelistä vaatii riskinsietokykyä. Kaikessa ei aina onnistuta, mutta virheistä opitaan, Jolkkonen korostaa.

Kilpailuetuna käyttöliittymä?

Tietotekniikkaa on toki hyödynnetty logistiikassa ja Postin muissakin palveluissa pitkään. Sillä on tehostettu prosesseja ja parannettu asiakaspalvelua. Asiakas on jo vuosia päässyt seuraamaan Postin verkkosivuilla esimerkiksi pakettinsa kulkua. Nykyään lähetyksen voi myös ohjata itselle sopivaan noutopaikkaan. Yritysasiakkaat edellyttävät toimitusvarmuuden ja tehokkuuden lisäksi yhä enemmän ratkaisuja, joilla kuljetusten ja tavaravirtojen seurantaa saadaan parannettua tavarantoimittajilta loppuasiakkaille saakka.

Seuraava taso digitalisaatiossa on arvoketjujen muutos. Jolkkonen ei pidä lainkaan mahdottomana, etteikö pakettien kuljetuksessa voisi tapahtua jotain samanlaista kuin ihmisten kuljetuksessa eli siirtymistä jonkinlaiseen ”über-toimintamalliin”.

– Meidän kilpailuetumme voisi tällaisessa tilanteessa olla alan paras asiakaskokemus, johon kuuluu vaikkapa miellyttävin käyttöliittymä. Digitaaliset palvelut ovat asiakaskokemuksen rakentamisessa keskeisessä roolissa. Maailman markkinoita hallitsevat monella alalla ne, jotka ovat rakentaneet parhaan digitaalisen alustan liiketoiminnoille.

Informaatiovirrat tavaravirtojen rinnalle

– Uutta liiketoimintaa voidaan kehittää myös siitä valtavasta datamäärästä, joka meillä on. Tunnemme hyvin esimerkiksi kuluttajien verkkokauppakäyttäytymistä, kuten millä alueella ostoksia palautetaan eniten.

Dataa opetellaan koko ajan käyttämään tehokkaammin ja innovatiivisemmin myös omassa toiminnassa. Datan hyödyntämisestähän digitalisaatiossa on pitkälti kyse. Informaatiovirrat nousevat tavaravirtojen rinnalle.

– Logistiikka-ala ei ole vielä käynyt läpi digitalisaatiomyrskyä, sanoo Postilla 15 vuotta työskennellyt Jolkkonen. Alalla on pelitilaa niille, jotka osaavat hyödyntää digitalisaatiota. Henkinen muutos on tässä ehkä isoin juttu, ja sen ymmärtäminen, ettei tieto- ja viestintäteknologiaa voi tarkastella erillään liiketoiminnoista.

Juttu on julkaistu alun perin Paltan sivuilla.

Aiheet: Pinnalla

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!