Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
9.5.2019

Finnish Design Shop on valloittanut maailmaa perustamisvuodestaan 2004 asti. Posti on ollut alusta saakka maailmalla tunnetun muotoilukaupan joustava ja ketterä kumppani.

Kuluva vuosi on jäämässä Finnish Design Shopin historiaan erityisenä. Yrityksen myynnistä yli puolet tulee tänä vuonna ensimmäistä kertaa kansainvälisestä kaupasta. Kyse ei ole sattumasta, sillä juuri tähän Finnish Design Shop on pyrkinyt alusta asti. 

Vuonna 2004 perustettu Finnish Design Shop on skandinaavisen ja skandinaavishenkisen muotoilun verkkokauppa. Yritys on kulkenut alusta asti omia reittejään, vähät välittäen siitä, mikä on nähty designin jälleenmyyjälle tai verkkokaupalle mahdolliseksi. Kun Finnish Design Shop perustettiin, päätti yrityksen toimitusjohtaja Teemu Kiiski laajentaa välittömästi myynnin kansainväliseksi. Nyt 15 vuotta myöhemmin päätös tuntuu edelleen poikkeukselliselta ja rohkealta.

Riskin ottaminen on kuitenkin kannattanut. Finnish Design Shopin operatiivinen johtaja Reetta Noukka sanoo, että nopea laajentuminen on ollut keskeinen menestystekijä yritykselle. Kasvustrategiasta johtuen yritys on kasvanut vuosittain kaksinumeroisin luvuin ja päässyt viime vuosina asettamaansa 40 prosentin liikevaihdon kasvuun. Kansainvälisten markkinoiden valloitusta Noukka suosittelee muillekin.

”Kannattaa laajentaa rohkeasti ja katsoa datasta, missä myynti lähtee vetämään ja panostaa sinne. Pienikin yritys voi kilpailla maailmalla, kunhan on ensin löytänyt sen oman jutun. Globaaleilta markkinoilta riittää niche-tuotteillekin hyvin asiakkaita ja kasvua.”

Tällä hetkellä yksi Finnish Design Shopin kasvavista markkina-alueista on Aasia, jossa ollaan muun maailman tavoin lumouduttu pohjoismaisesta hyvinvoinnista ja arvoista. Kiinnostus on samalla lisännyt skandinaavisen elämäntavan ja muotoilun vetovoimaa.

Posti on ollut luotettava ja joustava kumppani alusta saakka

Finnish Design Shopilla on valmius toimittaa yli 180 maahan. Yrityksen toiminnan aikana toimituksia on tähän saakka tehty sataan maahan, mutta luku tulee varmasti vielä kasvamaan.

”Kansainvälinen kasvu on edelleen meidän tärkein tavoitteemme”, Noukka vastaa.

Kun kuljetuksia tilataan yhä kauemmas, tulee Finnish Design Shopille jossain vaiheessa tarve saada varastoja ulkomaille lähemmäs tärkeitä markkinoita, kuten Aasiaa ja Yhdysvaltoja. Nyt yrityksen toimitukset lähtevät Turun yli 4 000 neliön varastosta.

Suomessa Finnish Design Shopin logistiikan kumppani on ollut alusta asti Posti. Logistiikkapäällikkö Lauri Maukonen kertoo, että Postin laaja verkosto ja toimitustavat ovat tukeneet yrityksen kasvustrategiaa alusta asti.

”Postin palveluvalikoima on suuri ja siitä löytyy aina ratkaisu, olipa tarve sitten lavalle, rullakolle, kirjeelle, paketille tai pakettiautomaatille. Se helpottaa logistiikkaa todella paljon, että saamme  saman kumppanin kyytiin kaikki toimitukset.”

Maukonen kiittelee erityisesti Postin joustavuutta niin asiakaspalvelussa kuin kiireaikojen toimituksissa.

”Kysymyksiin saa aina nopeasti vastauksen, vaikkapa Postin chatista, jota käytämme paljon. Vilkkaina aikoina, kuten Black Fridayna, tulee usein tarve ylimääräisille noudoille esimerkiksi sunnuntaisin. Näihin ja kysyntäpiikkeihin olemme saaneet aina ketterän ja joustavan ratkaisun Postilta”, Maukonen sanoo.

Noukan mukaan nopea toimitus on asiakkaille tärkeää ja samalla se on merkittävä kilpailuetu Finnish Design Shopille. Asiakas saattaa suunnitella kalliin esineen ostamista kuukausia tai jopa vuosia, mutta kun ostopäätös on tehty, halutaan tuote välittömästi. 

”Tavallisesti tällä alalla tuotteen saa vain hyvin harvoin heti. Liikkeessä asioinnin jälkeen toimitusaika on muualla tyypillisesti useita viikkoja tai kuukausia. Me pystymme toimittamaan 1–2 arkipäivässä kaikki varastotuotteet, jotka muodostavat valikoimastamme valtaosan.”

Menestys perustuu omaan konseptiin ja jatkuvaan kehittämiseen

Finnish Design Shopin menestys on nojannut omaan konseptiin, kuratointiin, kansainvälisyyteen ja jatkuvaan kehittämiseen. Näistä oma konsepti ja kuratointi limittyvät vahvasti toisiinsa. Finnish Design Shopin valikoima koostuu skandinaaviseen tyyliin sopivista tuotteista, jotka on aina tarkkaan kuratoitu. Tuotteiden ja brändien huolellinen valinta on mahdollista, koska yrityksen jokaisella 70 työntekijällä on asiantuntemusta designista.

Kuratointi on harvinainen lähestymistapa verkkokaupassa, jonka yksi suurimmista trendeistä tällä hetkellä on päinvastaisesti personointi. Personointi tarkoittaa sitä, että asiakkaalle osataan datan avulla tarjota juuri häntä kiinnostavia tuotteita.

”Kuratoimalla me teemme asiakkaalle huolellista esivalintaa tuotteista, jotka voisivat sopia hänelle tai sopia hyvin yhteen muiden tuotteiden kanssa. Kuratointi on lisäpalvelu, jota voimme tarjota asiantuntijuutemme ansiosta.”

Sekä Noukka että Maukonen mainitsevat jatkuvan kehittymisen lukuisia kertoja ja painottavat sen merkitystä. Finnish Design Shopin verkkokauppaan tehdään viikoittain jopa kymmeniä kehityksiä. Näin ei tule hoppua ottaa isoja ja usein vaativia loikkia. Kehitystyöhön osallistuvat lähes kaikki yrityksen työntekijät.

”Kehittäminen on mentaliteettimme aina asiakaspalvelusta varastoon”, Noukka sanoo.

Yrityksessä on tartuttu jatkuvan kehittämisen hengessä myös moneen verkkokaupan ilmiöön ja trendiin, joita Postikin on käsitellyt tutkimuksissaan ja artikkeleissaan.

AR:n eli lisätyn todellisuuden avulla asiakkaat voivat mallata Finnish Design Shopin huonekaluja ja designia kotonaan. Varastoautomatiikan kehittämisellä halutaan lisää nopeutta toimituksiin, joihin puolestaan suunnitellaan koko toimitusketjun kattavaa seurattavuutta. Jo pitkään julkaistua Design Stories -verkkojulkaisua kehitetään edelleen, jotta asiakkaat viihtyisivät verkkokaupassa myös silloin, kun he eivät osta mitään. Ja sitten on vielä entistä nopeammat toimitustavat, joiden kokeilussa ja käyttöönotossa Finnish Design Shop haluaa olla ensimmäisenä mukana.

”Odotamme innolla, mitä Posti voi meille seuraavaksi tarjota”, Noukka sanoo.

 

Finnish Design Shop

- Maailman suurin pohjoismaisen designin verkkokauppa

- Perustettu vuonna 2004

- Perustaja ja toimitusjohtaja Teemu Kiiski

- Pääkonttori ja varasto Turussa, toinen konttori Helsingissä

- yli 70 työntekijää

- Toimittaa yli 180 maahan

- Kuuluu A-lehdet -konserniin

- Liikevaihto 20 miljoonaa euroa (2018), kasvua vuodesta 2016 yli 10 miljoonaa euroa

- Valikoimassa yli 190 pohjoismaiseen elämäntyyliin sopivaa brändiä

Aiheet: Verkkokauppa, Asiakascaset

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!