Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
1.7.2019

Postin tuore digitaalisen palvelumuotoilun vetäjä Juho Paasonen haluaa nostaa ihmisen pääosaan digitalisaatiossa.

Juho Paasosen työuralle on mahtunut monia globaalisti tunnettuja työnantajia, muun muassa Nokia, Zalando ja maaliskuuhun 2019 asti Google. Siellä hän luotsasi uutta yksikköä, joka kehitti tulevaisuuden etätyön muotoja. Huhtikuusta lähtien palkan on kuitenkin maksanut Posti. Mistä moinen muutos?

– Se on kysymys, johon olen vastannut viime aikoina usein. Googlella tein töitä puolittain Seattlessa ja Tukholmassa, Zalandolla puolestaan Berliinissä. Teki mieli kiikaroida, millaisia kiinnostavia haasteita Suomen design-kentällä on tarjottavanaan. Törmäsin Posti Next -ajatteluun ja innostuin niistä mahdollisuuksista, joita täällä on, Paasonen kertoo.

Postin digitaalisen palvelumuotoilun vetovastuu olikin Paasoselle pitkään aikaan ensimmäinen tehtävä, jota hän on varta vasten hakenut. Esimerkiksi Googlelle hän siirtyi headhuntattuna.

– Trendikkyys ei ole työssä olennaista vaan se, pääsenkö tekemään päivittäin mielenkiintoisia asioita. Postissa houkutti muun muassa mahdollisuus vaikuttaa suoraan koko suomalaiseen yhteiskuntaan.

Kohderyhmänä koko yhteiskunta

Uusi työ on Paasoselle samalla eräänlainen paluu juurille. Hän on tehnyt elämänsä ensimmäisen työharjoittelun Postilla, pääkonttorin mikrotuessa.

Digitaalisuus ja datan käyttö kytkeytyvät vahvasti myös Paasosen nykyiseen pestiin. Digitalisaation näkökulmasta Suomessa ei hänen mukaansa ole monia Postia kiinnostavampia organisaatioita. posti_juho_paasonen-350x350Asia, johon hän haluaa kiinnittää entistä enemmän huomiota, on palvelumuotoilun merkitys osana koko yhteiskuntaa.

– Kuluttajat eivät vielä miellä Postia digitaaliseksi osaajaksi, suosittua OmaPostia ehkä lukuun ottamatta. Täällä kuitenkin suunnitellaan kansallisesti ja kansainvälisestikin katsoen varsin isoja juttuja. Kehitystyömme kohderyhmää ovat Suomen kaikki kansalaiset ja yritykset, joten täällä avautuu mahdollisuuksia parantaa miljoonien ihmisten digitaalista kokemusta ja arkea.

Googlelta Paasonen on päättänyt tuoda tullessaan asioiden tekemisen yhdessä ja ilon kautta.

– Vaikka otan designin ja asiakaskokemuksen kehittämisen vakavasti, se ei tarkoita, että töissä pitäisi olla vakavaa. Haluan, että meillä suhtaudutaan positiivisesti uteliaisuuteen ja kehitetään asioita yhteistyössä, yhtenä isona tiiminä.

Yhteistyön kuninkuuslajina hän pitää ”journey driven” -työtä. Siinä tekemistä ohjaavat asiakkaiden tarpeet, näkemykset, kokemukset ja data.

– Pitää ymmärtää, millainen asiakkaan ostopolku on ja miten meistä jokaisen työ ja jokainen uusi muutos siihen vaikuttaa. Uskon kokeilevaan kehittämiseen, mutta samalla kannattaa myös ajatella sitä kokonaisuutta, jonka asiakas näkee polullaan. Minulle on tärkeää, että koko Posti yhdessä miettii, millä tavalla teemme palvelumuotoilua läpi kaikkien kanavien. Omalta osaltani pyrin tuomaan mukaan muotoiluprosessien osaamista ja muotoilujohtamisen mallia.

Näe asiakkaasi ihmisenä

Paasonen korostaa, että digitaalisen murroksen ytimessä ei ole teknologia vaan ihminen. Siksi digitalisaatio ja siitä käytävä keskustelu kaipaa lisää empatiaa.

– Koska maailma ja arki kehittyvät yhä digitaalisemmiksi, joka paikassa puhutaan paljon teknologiasta. Mutta emme me digitalisoidu sen vuoksi, että saisimme käyttöön uusinta tekniikkaa, vaan siksi, että voimme uusien ratkaisujen avulla helpottaa elämäämme tai tarjota asiakkaille parempaa palvelua. On pidettävä huolta siitä, että vaikka maailma ja talous digitalisoituvat, emme unohda ihmisiä – myöskään heitä, jotka eivät ole kehityksen aallonharjalla.

Posti on jo lähtenyt rakentamaan uudenlaisia työkaluja palautteen keräämiseen ja asiakasymmärryksen lisäämiseen, mutta Paasonen haluaa viedä asian seuraavalle portaalle. Hän puhuu mielellään empatian ja uteliaisuuden kulttuurista.

– Meidän pitää yhdessä miettiä tapoja rakentaa syvempää empatiaa asiakkaan suuntaan. Asiakkaan ongelmia ei pysty ratkaisemaan, jos ei osaa nähdä ongelmaa ja koko tilannetta asiakkaan näkökulmasta. Siihen tarvitaan asiakaspolku- ja muotoiluajattelua.

Aiheet: Digitalisointi

Lisää aiheesta:

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!