Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
27.6.2018

Postin kattavaa jakeluverkostoa voi käyttää moneen tarkoitukseen. Espoossa Posti tuottaa päivittäisen jakelutyönsä yhteydessä tilannekuvaa katujen kunnossapidon tarpeisiin. Kaupungin infrapalvelupäällikkö Toni Korjuksen mukaan ajantasainen katudata ja keliennusteet auttavat kohdistamaan toimenpiteet paikkoihin, joissa niistä on eniten apua katujen käyttäjille.

Tekoäly ja konenäkö valtaavat alaa niin töissä, kotona kuin ratin takana. Postin autoihin kytkettynä konenäkösovellus tuo lisää turvallisuutta myös liikenteeseen, sillä tarkat olosuhdemittaukset ja videokuvaa analysoiva konenäkö voidaan valjastaa palvelemaan teiden ja katujen kunnossapitoa sekä kelihavainnointia.

Tämä on jo todellisuutta Espoossa, jossa Postin jakeluverkostoa ja Vaisalan teknologiaa käytetään keräämään tietoa kaduista ja kaupunkiympäristöstä. Espoon infrapalvelupäällikkö Toni Korjuksen mukaan Postin autot ja kuskit ovat viime vuoden lopusta lähtien keränneet dataa kolmeen tarkoitukseen: katujen talvikunnossapidon tehostamiseen, liikennemerkkien inventointiin sekä katuvaurioiden korjaamiseen.

 posti_mittausanturi-9154__office

– Liukkauden torjunta on meille se suurin juttu. Pyrimme siihen, että pystymme jatkossa ennustamaan tarkasti, missä liukkautta tulee syntymään. Se auttaa optimoimaan, millä reiteillä ja missä järjestyksessä meidän kannattaa lähteä talven pääkallokelejä torjumaan, Korjus kertoo.

Liikennemerkkien inventointi puolestaan on Espoolle tärkeää muun muassa siksi, että niistä saataisiin koottua sähköinen liikennemerkkirekisteri. Vielä toistaiseksi tiedot on koottu paperisiin ja muovisiin arkistoihin. Korjuksen mielestä järkevin tapa kerätä sähköinen arkisto liikenneopasteista on tehdä se konenäön avulla.

Hankkeen kolmas tavoite on katuvaurioiden tunnistaminen. Korjus näkee sen tuovan arvoa etenkin katujen kunnon päivittäiseen seurantaan ja roudan aiheuttamien tuhojen korjaamiseen.

– Monilla Espoon kaduilla liikennemäärät ovat todella suuria. Jos kuoppa yhtäkkiä yöllä ilmestyy, kuopan havaitsee usein ensimmäisenä se, joka siihen ajaa. Saamme katuvaurioista paljon tietoa asiakas- ja kuntalaispalautteena sekä kaupungin omalta henkilökunnalta. Tavoitteemme on, että kuopista johtuvia vaurioita kyettäisiin estämään entistä paremmin ja että kadut ehdittäisiin paikkaamaan mahdollisimman nopeasti. Parhaillaan kokeilemme, mitä lisäarvoa Posti ja Vaisala tähän tuovat. 

Säästöjä suolauksesta

Kokeiluvaiheessa Posti on kerännyt tietoa eteläisen Espoon kaduilta. Tiedonkeruu hoituu jakeluautoihin kytkettyjen kameroiden ja anturien avulla – tietokantaan kertyy dataa videokuvaa analysoivalla konenäöllä, sääsensoreilla ja Postin sekä kaupungin henkilökunnan tekemillä täydentävillä havainnoilla. Kuvista ei voi tunnistaa ihmisiä eikä ajoneuvoja.

Vaisalan suunnittelema järjestelmä perustuu optisiin sensoreihin ja moderniin konenäköön, joka tulkitsee tienpinnan tilaa jäljitellen ihmisen ymmärrystä. Järjestelmä tuottaa olosuhdetietoa muun muassa katujen liukkaudesta, loskaisuudesta, ajourista sekä polanteista.

– Konenäön oppimisprosessiin kuuluu, että alussa sen analysoima data ei ole aina täysin aukotonta tai oikeaa. Talvella ja keväällä 2018 sille on opetettu, millaiset havainnot ovat olennaisia. Jotta konenäkö oppii tunnistamaan erehtymättömästi, onko jokin kohta jäinen ja millaiset halkeamat ovat olennaisimpia, sen pitää ensin käydä läpi paljon kuvia, Korjus sanoo.

Espoossa on käytössä myös Vaisalan kehittämä Thermal Map -menetelmä, jonka avulla katuverkosta mitataan tarkka lämpötilakartta. Vuoden 2018 lopulla päästään testaamaan, miten lämpötilakartta osaa ennustaa paikat, joissa liukkautta tulee syntymään.

– Uudet keinot liukkauden ennustamiseen, havainnointiin ja torjuntaan tuovat meille säästöjä. Kaikkia katuja ei tarvitse suolata yhtä paljon, kun toimenpiteet voidaan kohdistaa paikkoihin, joissa niistä on eniten apua katujen käyttäjille.

Työmatkaajille oma täsmäsääpalvelu?

Korjus kertoo, että Postin tuottamalle tilannekuvapalvelulle on jo ehditty ideoida myös kuluttaja- ja kuntalaissovelluksia.

– Yksi hyödyllinen sovellus olisi täsmäsääpalvelu omalle työmatkareitille. Sitä voisi käyttää riippumatta siitä, ajaako autolla vai kulkeeko julkisilla tai polkupyörällä. Se kertoisi oman työmatkan sää- ja kelitiedot joka aamulle. Päälle tulisivat vielä urakoitsijoiden ajantasaiset tiedot siitä, milloin katu on viimeksi aurattu, suolattu ja hiekoitettu. Espoo voisi tarjota tällaiseen palveluun avoimen rajapinnan kautta dataa kunnossapidon etenemisestä.

Myös yritykset ovat kiinnostuneet Katudata-palvelusta. LähiTapiola käyttää Postin keräämää dataa vahinkojen vähentämiseen. Pilottivaiheessa LähiTapiola varoittaa asiakkaitaan Espoon Kivenlahdessa erityisen liukkaasta tai hankalasta kelistä sekä tarjoaa heille kelitietoa karttapalvelun avulla. 

– Tässä tehdään fiksuja asioita, joista on hyötyä kaikille. On hienoa, että monet eri tahot ovat lähteneet rohkeasti mukaan kehittämään uutta, Korjus linjaa.

Espoon kaupunki on hiljattain saanut rohkeista avauksistaan myös kansainvälistä tunnustusta. Kesäkuun alussa kaupunki voitti kansainvälisen Intelligent Community Awards 2018 -kilpailun. Espoo oli kisan seitsemästä finalistista ainoa eurooppalainen. Kilpailussa arvioitiin datan hyödyntämistä ihmislähtöisessä palvelujen kehittämisessä.

 

 Kysy lisää katudatasta >>

 

Aiheet: Markkinointi ja data, Katudata

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!